Karhu, hirvi ja hevonen - Bear, elk and horse

Riimuteksti "karhu ja hirvi" löytyi alunperin kullatusta hopeajousisoljesta Bavariasta, Saksasta. Solki on ajoitettu 500-luvun puoliväliin. Karhulla ja hirvellä on todennäköisesti ollut myyttinen merkitys tässä.

Suomalaisessakin muinaisuskonnossa karhu on ollut pyhä eläin, jumala ja ihmissuvun kantaisä, jolla oli suhde kantaäidin kanssa. Tästä suhteesta ihmissuku sai voimansa. Karhunpeijaisissa, jotka saatettiin naamioida hääjuhlaksi, tapetun karhun sielu lähetettiin takaisin taivaalle, missä se oli syntynyt:

 "Ei ohto olilla synny,
eikä riihiruumenilla;
tuoll' on Ohto syntynynnä,
harvakarva kasvanunna,
luona kuun, tykönä päivän,
otavaisen olkapäillä,
seitsentähtisen selällä,
Ukko kultainen kuningas,
mies on vanha taivahinen."

Tacitus (roomalainen historioitsija 1.vuosisadalla) mainitsee kaksi heimoa Suomen alueelta, joiden nimet saattavat tarkoittaa karhua ja hirveä. Toinen heimo on asuttanut ehkä Karjalaa ja pitänyt karhua toteemieläimenään. Toinen heimo olisi taas asunut Hämeessä ja sen toteemieläin olisi ollut hirvi. Suomesta löydettyjen kivikautisten esineiden joukossa on myös erittäin taidokkaasti tehtyjä hirven- ja karhunpäisiä esineitä. Kalliomaalauksissa on paljon hirven kuvia, mutta ei tietääkseni yhtäkään karhun kuvaa. Törmäsin sattumalta vieläpä Pohjois-Karjalassa sijaitsevaan Karhunpää -nimiseen kylään, missä on ollut myös kivikautinen asuinpaikka.

Lisää karhunpalvonnasta Taivaannaula-blogissa täällä ja täällä.

Rune inscription "bear and elk" was originally found on a silver-gilt bow-fibula in Bavaria, Germany. The fibula was dated to mid 6th century. Bear and elk probably had some mythological meaning. 

In ancient Finnish pagan religion bear was a sacred animal, a god and the ancestor of human race. The bear was in a relationship with the ancestress and human race gained its strength out of this relationship. At the feast after killing a bear, (sometimes staged as wedding) the soul of the killed bear was sent back to the sky where it was originally born.

Tacitus, Roman historian, tells us about two clans that were living in Finland in the 1st century. The names of the clans could have meant bear and elk. The bear clan probably lived in Karelia and bear was their totemic animal. The elk clan could have inhabited Tavastia. We also have some skillfully made bear or moose headed tools (pictures) from stone age. Moose images are also very common in stone age rock paintings.

Rannekorussa on itsetehty kuparinen salpalukko, johon riimuteksti on etsattu. Granaattihelmet on linkitetty sterlinghopealla ja ketju on messinkiä. Yritin aluperin patinoida ketjua turkoosilla toista korua varten, mutta jotenkin siitä tulikin tuollainen enemmänkin ruosteisen näköinen.

The inscription is etched on the copper toggle clasp I made for this bracelet. The beads are garnet and the wire is sterling silver. I patinated the brass chain with turquoise, but it became more like rusty.

Hevoskorun keskuslaatan (mikähän on oikea termi?) on tehnyt Birgitta Lejonklou. Koska tämä keraaminen laatta päätyi minulle mutkien kautta, jotenkin kohtalonomaisesti, niin tein siitä itselleni korun. Ja sitä paitsi tuo hevonen on niin upea ja rustiikkinen, etten raaskisi siitä luopuakaan. Laatan lisäksi korussa on kolme helmeä: keraaminen rukoushelmi, jaspis- ja labradoriittihelmi sekä lisäksi samaa ketjua kuin edellisessä korussa ja kuparikoukku lukkona.

The focal of the horse bracelet was made by Birgitta Lejonklou. This focal ended up to me the way that felt like fate, so I'm going to keep it myself. Moreover, it is so gorgeous and rustic that I can't give it away, anyway. There are three beads: ceramic prayer bead, a jasper and a labradorite bead and same chain as in the bracelet above and a copper hook.

Tunnisteet: , , , , , , , , ,